Ейфелева вежа, зведена ще у позаминулому столітті, асоціюється з романтичністю Франції. Хоча на момент будівництва мета вежі була більш прозаїчна. Найцікавіші факти про Ейфелеву вежу, які є маловідомими, розповідає 24 Канал.
Читайте також: Небезпечні мальовничі краєвиди: найсмертоносніші вершини планети
Маловідомі факти про Ейфелеву вежу
Ейфелева вежа з самого початку будувалася, як символ і як архітектурна пам'ятка. І перше, і друге її творцям вдалося. Спорудження найвищої у світі металевої вежі продемонструвало технічну могутність і економічне процвітання Франції.
Вежа має три рівні, на кожний з яких можна піднятися. На перший і другий можна піднятися як на ліфті, так і пішки. І за перше, і за друге доведеться заплатити: залежно від рівня і способу потрапляння задоволення буде коштувати до 11 євро. Але коштів і бажання буде замало: для того, щоб купити квиток, треба відстояти величезну чергу.
Спортсмени отримали частинку Ейфелевої вежі
Влітку 2024 року Париж прийняв Олімпійські ігри. Призерам вручали нагороди, які містили найдорогоцінніший метал з Ейфелевої вежі.
На кожній медалі по центру був розміщений шестигранний залізний шматок Ейфелевої вежі вагою 18 грамів.
Метал з Ейфелевої вежі отримали під час попередніх ремонтних робіт.
Ейфелеву вежу планувати демонтувати
Вежа названа на честь свого творця – архітектора Густава Ейфеля. Цікаво, що сам Ейфель називав її просто "300-метрова вежа". Інша, народна назва – "Залізна леді".
Ейфелева вежа / Фото Getty Images
Вежа складається з трьох поверхів, вони розташувалися на висоті: 1 поверх – 57 метрів, 2 поверх – 115 метрів, 3 поверх – 276 метрів.
Перед архітектором Ейфелем стояло завдання побудувати вежу, яка б виконувала роль вхідної арки паризької Всесвітньої виставки 1889 року.
Щоб підняти металеві частини архітектор використовував високі крани, а коли конструкція переросла їх по висоті, роботу перейняли спеціально сконструйовані Ейфелем мобільні крани. Вони рухалися по рейках, прокладених для майбутніх ліфтів.
Передбачалося, що вежа простоїть 20 років і її демонтують.
Всього на зведення вежі було витрачено 7,8 мільйона франків. Величезні гроші, але вони окупилися в перші ж роки – тільки за перші шість місяців роботи виставки подивитися "залізну даму" прийшли понад два мільйони відвідувачів. У наступні роки потік туристів не вщухав.
Вечірня Ейфелева вежа / Фото walldeco.ua
Еліта Франції не сприймала Ейфелеву вежу
Цікаво, що еліта Франції, її кращі уми – письменники та художники були обурені проєктом Ейфеля. Вони висловлювали побоювання в тому, що металева конструкція буде придушувати архітектуру міста, порушувати неповторний стиль столиці, що складався протягом століть.
У 1887 році відразу 300 письменників і художників (в тому числі Олександр Дюма-син, Гі де Мопассан і композитор Шарль Гуно) направили протест на адресу муніципалітету, характеризуючи конструкцію як "марну та жахливу", як "сміховинну вежу, що домінує над Парижем, як гігантська фабрична димова труба".
При цьому Гі де Мопассан регулярно обідав у ресторані на першому рівні вежі (нині ресторан "Жюль Верн"). На питання, навіщо він це робить, якщо башта йому не до душі, письменник відповідав: "Це єдине місце в усьому Парижі, звідки її не видно".
На кожному рівні вежі розташовані ресторани та кафе.
Цікаво: Доломіти: мальовничий гірський масив в Східних Альпах
Один з ресторанів Ейфелевої вежі / Фото paria-life.info
Не скорилася фашистам
Через 20 років демонтувати Ейфелеву вежу передумали. Однією з причин цього рішення стала поява радіо. Нагорі вежі розмістили радіоантени. Пізніше звідси почали транслювати й телепрограми. Трансляції тривають і досі, тільки сьогодні до теле та радіомовлення приєднався ще й стільниковий зв'язок. Крім того, на башті розташована унікальна метеостанція, за допомогою якої вивчаються добові коливання ступеня забруднення атмосфери, радіаційного фону, атмосферної електрики тощо.
Під час Другої Світової Війни, вежа не скорилася фашистам: коли Гітлер увійшов в Париж в 1940 році, французи зламали ліфт. В результаті німці не змогли дістатися до верхівки вежі й повісити прапор.
Екстремали завжди використовували вежу для здійснення божевільних трюків, які іноді завершувалися трагічно: авіатор Леон Колло спробував пролетіти на літаку між опорами вежі, але врізався в антену і загинув. Кравець Франц Райхельт стрибнув з першого рівня з плащем-парашутом власної розробки. Парашут не розкрився, і винахідник загинув.
Вежа має власний колір
У вежі є свій власний запатентований фірмовий "коричневий-Ейфелевий" колір, схожий на бронзу.
Колір Ейфелевої вежі / Фото lifestyle.24.tv.ua
Раз на сім років, 25 малярів-верхолазів протягом 18 місяців перефарбовують вежу. На її нове "плаття" йде 60 тонн фарби.
300-метрова вежа часто притягувала самогубців, велика кількість суїцидів відбувалися саме тут. Тому спеціальні служби постійно стежать за відвідувачами Ейфелевої вежі.
Одну зі спроб суїциду переказують, як легенду: нібито жінка, яка стрибнула з вежі, приземлилася на дах авто, за власника якого згодом вийшла заміж.
У березні 2025 року на честь візиту Володимира Зеленського Ейфелеву вежу підсвітили жовто-синіми кольорами українського прапора.
Ейфелеву вежу підсвітили кольорами українського прапора / Фото із соцмереж Володимира Зеленського